Sunday, April 21

Rambut gugur!

"banyaknya rambut aku gugur tok.." luah si isteri dengan suaminya. Si isteri baru saja melahirkan puteri sulung mereka 5 bulan yang lepas. Rambutnya sudah mula gugur selepas 3 bulan bersalin. Tapi kini keguguran rambutnya sangat merunsingkannya sehingga dia takut hendak bersikat!

shaklee untuk rambut gugur
haaa.. anda tengah lalui fasa ini? Ada banyak sebab rambut boleh gugur. Kekerapan menyikat rambut yang amat dahsyat juga boleh menyebabkan keguguran rambut! Ingat lagi masa kecik-kecik, mak saya selalu tegur saya kalau saya asyik sikat rambut. Dia akan guna ayah saya sebagai model (ayah saya botak). Budak perempuan mestilah suka sikat rambut. Saya sanggup bangun awal untuk 'berdandan' sebab rambut itu mahkota perempuan. Segala minyak rambut saya tempek atas kepala supaya rambut "freeze" dan tidak rosak apabila ditiup angin. Masa kecik-kecik juga kami selalu kutuk mereka yang tak buka tingkap dalam bas sebab takut rambut rosak. Jadinya saya rela berdiri daripada duduk dan terpaksa buka tingkap bas. Okay sudah lari topik! Back to our earlier discussion on hair loss.

Hair loss usually happens after 3 months after a woman give birth. Normally, the average head loses 100 hairs a day. But it doesn't "shed" all at once, so we won't notice them. Our pregnancy hormones keep those hairs from falling out which explain why during pregnancy the hairs are as lush as a supermodel's! But all good things must come to an end. When the hormones drop back to normal, so do the extra hairs.

Tapi kalau ibu itu breastfeeding her baby, some of the extra hair akan kekal sehingga ibu itu wean off (cerai susu). Jadi, lambat laun rambut-rambut yang dipuja itu akan gugur jugak! Tapi, kita boleh menjaga kesihatan rambut dengan pemakanan yang sihat. Cara-cara untuk mengawal keguguran rambut:

1. Consume prenatal vitamin kalau ada yang leftover or get new one!

2. Sikat rambut secara lemah lembut.

3. Jarangkan shampoo rambut anda.

4. Jangan ikat rambut ketat-ketat. Kalau boleh jangan ikat.

5. Jangan rosakkan rambut dengan bahan kimia i.e.. warnakan, lurus or kerintingkan etc.

6. Jumpa doktor anda sekiranya keguguran rambut anda diluar kawalan!

Next post saya akan cerita supplement/vitamin yang boleh diambil untuk mengawal keguguran rambut ok! Tunggu!


*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Penghantaran Shaklee Miri, Sarawak, Malaysia, Indonesia, China dan Taiwan. 
Untuk maklumat lanjut untuk keahlian / pembelian produk atau jana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan kami melalui 
Email: shakleemiri@gmail.com 
Call/Whatsapp: 013-8298863 

 jumpa di next entry!

No comments:

Post a Comment

Pertanyaan atau komen? Post them here.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...